top of page

FRÅGOR OCH SVAR

Vi på A&W Förvaltning gör vårt bästa för att du ska trivas som hyresgäst hos oss. Här har vi samlat matnyttig information för dig som är nuvarande eller blivande hyresgäst hos oss, sådant som vi märker att våra hyresgäster ofta frågar om.

Klicka dig fram på nedan menyer och läs mer.  Hittar du inte svar på dina funderingar så är du välkommen att kontakta oss.

  • När får jag nycklarna till min nya lägenhet?
    På tillträdesdagen kvitterar du ut dina nycklar.
  • Måste jag ha en hemförsäkring?
    Ja! Du måste ha en hemförsäkring. Brand, inbrott och översvämning kan drabba alla - så se till att vara rätt försäkrad. Läs mer om Hemförsäkring
  • Finns det brandvarnare i lägenheten?
    Ja! Vi har brandvarnare i alla våra lägenheter. Du ansvarar för kontroll av batteri och byte av dessa. Prova brandvarnaren en gång i månaden och speciellt när du har varit bortrest. Skulle din lägenhet sakna brandvarnare, skicka en felanmälan.
  • När ska hyran betalas?
    Hyran betalas i förskott, se förfallodatum på hyresavi. Du får hyresavierna kvartalsvis, en för varje månad. Om du inte får någon hyresavi från oss - kontakta oss direkt. Du är trots detta skyldig att alltid betala hyran.
  • El-abonnemang
    El-abonnemang tecknas och betalas av dig som boende med valfri leverantör. För att vara säker på att ha el vid inflyttning bör du anmäla din nya adress senast två veckor före inflyttning. Glöm inte att avsluta el-abonnemanget vid avflytt.
  • Får jag tapetsera om?
    Kontakta alltid hyresvärden innan du börjar jobba i din lägenhet. Detta gäller även när du till exempel ska lägga in nya golv. Se till att det är fackmannamässigt utfört. Du kan bli ersättningsskylldig när du flyttar om arbetet är slarvigt gjort eller om du har använt felaktigt material eller valt extrem färgsättning.
  • Fest
    Huvudregeln är att du inte får störa andra hyresgäster, varken på dagen eller natten. Om du ska ha fest bör du tala om det för dina grannar i god tid, så att de är förberedda. En bra regel att tänka på är, att ju senare på kvällen, desto lägre ljudnivå.
  • Störande grannar
    Ta kontakt med den som är orsaken och tala om på ett lugnt och vänligt sätt om att du blir störd. De kanske inte är medvetna om att de stör dig och situationen kan lösas direkt. Hjälper inte detta kontaktar du oss så kontaktar vi den som stör.
  • Fiber
    Vi tillhandahåller fiber i alla våra fastigheter. Dock måste du teckna avtal. Kontakta info@awen.se så informerar vi vem som är din fiberleverantör.
  • Parabolantenn
    Om du vill ha parabolantenn måste du skaffa tillstånd från A&W Förvaltning. Detta gäller även annan utomhusantenn på tak, fasad eller balkongräcke.
  • Biltrafik på gården
    Biltrafik är endast tillåten vid i- och urlastning. Kör högst 7 km/timmen och flytta bilen inom 10 minuter. Undantag vid flyttning, då P-tillstånd finns att hämta hos vicevärden.
  • Renovering av lägenheten
    Du får ej göra några förändringar i lägenheten, som t ex målning, tapetsering, nytt golv m.m. utan att ha fått skriftligt tillstånd av fastighetsägaren
  • Installation av tvätt- eller diskmaskin
    Det är inte tillåtet att installera tvätt- eller diskmaskin utan fastighetsägarens skriftliga tillstånd. Tänk på att det måste göras av professionella hantverkare, på ett fackmannamässigt sätt. Elfel och vattenskador är ofta dyra skador och ljudet från dessa maskiner leder ofta till störningar hos dina grannar.
  • Flyttstädning
    Det är viktigt att du lämnar lägenheten väl rengjord. Följ vår checklista så att du inte missar något. En flyttstädning innebär att du städar lägenheten noggrant. Börja i tid. Det kan ta tid att avlägsna smuts och fläckar i lägenheten. Räkna med att en normal flyttstädning tar mellan 6 - 8 timmar. Men givetvis finns det flera faktorer som påverkar hur lång tid det tar – t ex bostadens storlek, antalet fönsterpartier, om det finns balkong, altan etc. Vi har tagit fram en checklista för dig som vill flyttstäda själv. Se till att alla rum är tömda innan du börjar städa. Checklista flyttstädning.
  • Uppsägning
    Avflytt kan ske tidigast till det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Exempel – om du säger upp din lägenhet någon gång mellan den 1-31 januari, gäller uppsägningen till avflyttning den 1 maj. Undantag från ”tremånadersregeln” endast vid dödsfall då uppsägningstiden är en månad. Under uppsägningstiden är du skyldig att låta intresserade hyresgäster få se på lägenheten fastän du ej flyttat ut. Uppsägning av kontrakt sker skriftligen och lämnas i brevlådan på Norra Kungsgatan 5. Uppsägningen skall innehålla: - Namn - Adress - Lägenhetsnummer - Telefon dagtid - Datum - Underskrift Vi skickar en bekräftelse via mejl eller sms under innevarande månad.
  • Städning och besiktning
    Lägenheten du lämnar ska vara väl rengjord och tömd vid avflyttning. Glöm inte balkongen, förrådet, källaren, vinden och cykelförrådet. I de flesta fall besiktigar vi bostaden. Det gör vi för att godkänna städningen och för att se till att inga skador på bostaden har uppstått. Vi ser gärna att du är med på besiktningen. Bra att veta: Om städningen inte godkänns vid besiktningen måste vi anlita en städfirma som rengör bostaden. Du som hyresgäst får betala för städningen. Vi har tagit fram en checklista för dig som vill flyttstäda själv. Se till att alla rum är tömda innan du börjar städa.
  • När ska jag lämna in mina nycklar när jag flyttar ut?
    Samtliga nycklar till bostaden och tillhörande utrymmen återlämnas senast klockan 12.00 på utflyttningsdagen. Saknas en eller fler nycklar så kan du bli ersättningsskyldig för cylinderbyte.
bottom of page